A modern városok látképének egyre meghatározóbb elemei az irodaházak, bevásárlóközpontok vagy éppen ipari parkok, melyeket összefoglalóan több bérlős épületeknek is nevezhetünk. Ezek az ingatlanok üzemeltetői szempontból is komoly kihívást jelentenek az ezzel foglalkozó cégek számára.
A létesítménygazdálkodás vagy divatosabb nevén a facility management lényegében egy olyan szolgáltatás, mely a mindennapok során nem csak a működést teszi zökkenőmentessé, de a bérlők elégedettségét is jelentősen növeli. Ez pedig természetesen ahhoz is hozzájárul, hogy a bérlők csakis a saját dolgukkal foglalkozhassanak, ezzel javítva teljesítményüket, ami akár céges szinten is megmutatkozhat. Egy több bérlős épületben ugyanakkor számos különböző kihívással szembesülhetnek az üzemeltetők.
Az ingatlanüzemeltetés egyik alapvető célja ugyanis a bérlői elégedettség, ha azonban több bérlő is található egy adott ingatlanban, a különböző igények és elvárások miatt ezt nehezebb elérni. Ezzel kapcsolatban mindenképpen érdemes tehát a több bérlős épületek ingatlanüzemeltetési kihívásairól és azok lehetséges megoldásairól beszélni, hiszen lehetetlen feladat természetesen ezen a fronton sincs, hiszen a megfelelő kommunikáció és a rendszer koordinációja a legösszetettebb problémákat is képes megoldani.
A létesítménygazdálkodás szempontjából egy több bérlős épület számos kihívást tartogathat, ezek közül pedig nem kevés olyan is van, ami abszolút egyedi eset, így előre nehéz is vele számolni. A kellő szaktudás és rutin birtokában ugyanakkor ez sem jelenthet problémát, így pedig az ingatlanüzemeltetés mindennapi problémái is könnyedén elháríthatók. Az alábbiakban ugyanakkor szeretnénk felsorolni néhány olyan kihívást, amivel nagy valószínűséggel mindenki találkozhat.
A több bérlős épületek ingatlanüzemeltetési szempontból talán legnagyobb nehézsége, hogy különböző bérlők eltérő igényeket támaszthatnak. Ez persze sok esetben a cégek profiljából is adódik, hiszen míg például egy ügyvédi iroda nyugalmat és prémium szolgáltatásokat igényel, addig egy tech cég inkább rugalmas terekre és a gyors internetkapcsolatra fókuszál. Bevásárlóközpontokban a nyitvatartási idők, árufeltöltési ablakok és logisztikai igények szintén jelentős eltéréseket mutatnak, melyek megoldása szintén a facility management feladata.
Egy több bérlős épületben is találunk közös tereket, illetve számos rendszert is közösen használnak a bérlők. Ezek karbantartása és a gördülékeny működés biztosítása szintén komoly kihívást jelenthet. A közös terek takarítása, őrzése, a liftek karbantartása vagy a klímaberendezések üzemeltetése mind-mind olyan szolgáltatások, amelyeket össze kell hangolni. Ha az egyik bérlő extrém igénybevétel mellett használja a rendszereket, az mások komfortját is csökkentheti. Érdemes tehát megtalálni az ideális egyensúlyt.
A bérlőkkel való folyamatos, transzparens kommunikáció elengedhetetlen. A karbantartási időpontok, a várható zajszintek, vagy akár az esetleges áremelések mind olyan információk, amelyek elhanyagolása konfliktushoz vezethet. A kommunikációs stratégiát pedig mindig érdemes az adott bérlőhöz igazítani, ami nem mindig egyszerű, ám sokat segíthet a sikeres tárgyalásokban.
Természetesen az ingatlanüzemeltetés során sem hagyhatók figyelmen kívül a különféle előírások és vonatkozó jogszabályok, amik a megfelelő működést hivatottak biztosítani. A különböző cégek ugyanakkor más-más szabályozási környezetben működhetnek, így a facility managernek naprakész tudással kell rendelkeznie minden előírásról, illetve a különböző tűzvédelmi vagy épp környezetvédelmi szabályokról.
A felsorolt kihívások gyakorlatilag minden több bérlős épület esetén borítékolhatóan megjelennek majd, ezek hatékony kezelése pedig elsősorban a facility management rutinján és szaktudásán múlik. A gördülékeny ügyintézést és problémamegoldást segítheti a különböző digitális rendszerek bevezetése, hiszen ma már jól használható facility management szoftverek teszik lehetővé a feladatok nyomon követését és ütemezését.
Ezek segítségével a karbantartás is sokkal proaktívabb módon végezhető el, illetve a koordináció is sokkal egyszerűbbé, ugyanakkor rendezettebbé válik, mely már önmagában is segíthet növelni a bérlői elégedettséget. A legjobb megoldás tehát ha felkészülten várjuk a problémákat, adott esetben prevenciós intézkedésekkel igyekszünk azokat megelőzni, illetve munkánk során minden bérlői igényt megismerünk és ezek mentén rugalmasan, de szabályszerűen kezeljük a létesítménygazdálkodás működését is.
Válassza ki az önnek megfelelő szolgáltatást és 24 órán belül visszajelzünk ajánlatunkkal.